Prawdziwy Węgierski Dom Tańca na Festiwalu Pannonica

Taniec jest obecny na Pannonice od początku i to w różnej formie, nie tylko w postaci tańczącej pod sceną publiczności. Tradycją kultywowaną od pierwszej edycji naszego festiwalu jest czwartkowa potańcówka, czyli „Guczodisko w stodole”.  Kilkaset osób wzięło udział w różnych warsztatach tanecznych organizowanych dla pannonicznej publiczności podczas wszystkich edycji (i podobne warsztaty będą oczywiście w tym roku).  Ale podczas tej edycji będzie coś jeszcze. W finałową noc planujemy odpalić w Stodole w Odnozynie istną petardę;  prawdziwy Węgierski Dom Tańca zorganizowanych według najlepszych, tradycyjnych wzorców.
Przygrywać do tańca do białego rana będzie pochodzący z węgierskiego m. Kecskemét  i mający niesamowite zasługi w kultywowaniu i popularyzacji tradycji węgierskich zabaw tanecznych zespół Zoord. Ale to nie wszystko; liczymy również na mocne wsparcie ze innych artystów, którzy będą pod ręką w sobotni wieczór (np. Buda Folk Band, Terrafolk i Kapela Maliszów).

Rozmowy Maćka Szajkowskiego z zespołem ZOORD możesz posłuchać >>> tutaj

ZOORD

Ruch domów tańca na Węgrzech tzw. Táncház (z ang.) jest niezwykle interesującym zjawiskiem. Został zapoczątkowany w latach 70 XX w. Rozwijał się spontanicznie wśród młodzieży z miast, zainteresowanej węgierską muzyką ludową z rejonu Transylwanii – kolebki czardasza oraz Gyimes i Mołdawii. Młodzi ludzie jeździli do muzykantów i tancerzy na wieś, uczyli się wiernie ich muzyki i kroków tanecznych. W apogeum rozwoju w Budapeszcie działało kilkadziesiąt domów tańca, gdzie bawiono się, tańczono, uczono tańców siedmiogrodzkich. Charakterystycznym przejawem działania domów tańca jest Tabor – letni obóz z warsztatami muzycznymi i tanecznymi. Obecnie ruch domów tańca na Węgrzech nadal rozwija się intensywnie. Jest miejscem spotkań wszystkich, którzy zainteresowani są tradycyjną muzyką i tańcem- tancerzy i muzyków-amatorów i zawodowców. Także tych, którzy na co dzień tańczą w zespołach folklorystycznych.

Budapest, 2011. április 2. A jubileumi XXX. Országos táncháztalálkozó és kirakodóvásár a Petõfi csarnokban. néptánc népzene

Światowym centrum  Domów Tańca , miastem regularnie odwiedzane przez tradycyjne zespoły ludowe jest Budapeszt. W węgierskiej stolicy można wziąć udział w warsztatach tanecznych, posłuchać brzmienia tradycyjnych instrumentów, a niekiedy spróbować potraw z poszczególnych części kraju. Zazwyczaj imprezy rozpoczynają się nauką najprostszych kroków tanecznych, tak by dać szansę ich opanowania nawet osobom nieumiejącym tańczyć, a później układy stają się nieco bardziej skomplikowane. Całość ma z reguły charakter bardzo nieoficjalny, często nie ma wymogów odnośnie do rodzaju ubioru, nie trzeba się również szczególnie przygotowywać, choć warto sprawdzić na jakim poziomie prowadzone są zajęcia i zapoznać się z ewentualnymi zaleceniami. Na spotkania przychodzą osoby w różnym wieku – zarówno najmłodsi (w towarzystwie rodziców), jak i seniorzy. Każdy tańczy tak, jak potrafi, a najważniejsza jest atmosfera i dobra zabawa. Nie sposób jednak nie dostrzec w niej nutki patriotyzmu – wartości takie jak historia, węgierskość, duma narodowa, czy przyjaźń polsko – węgierska zawsze mają tam swoje miejsce i są chętnie eksponowane.

Domy tańca w Polsce

Powstanie Domów Tańca wiąże się ze zjawiskiem powrotu zainteresowania młodych ludzi w latach 90. XX wieku tradycyjną polską muzyką ludową i wiejską. Domy tańca powstawały w opozycji do oficjalnego obiegu folkloru: zespołów folklorystycznych, dożynek powiatowych, muzyki biesiadnej itp. Domy tańca w Polsce wzorowane były na węgierskich Tanchazach i ruchu Roots revival . Domy Tańca czerpią inspirację z żywej muzyki oraz z nagrań w archiwach prywatnych i państwowych, współpracują z etnografami i etnomuzykologami z uniwersytetów i PAN.

Pierwszy był Dom Tańca w Warszawie, powstały w 1994 roku. Zajmuje się głównie muzyką Polski Centralnej, Mazowsza, Kurpiów, regionu Radomskiego i Lubelskiego. W kilku miastach Polski (Kraków, Poznań, Olsztyn, Wrocław, Lublin, Suwałki, Gdańsk, Toruń) rozwija się ruch zainteresowania muzyką wiejską, przybierając różne formuły i nazwy, lecz zachowując istotę swobodnej zabawy i niezależność. Cechą zwracającą uwagę jest wszechobecność w domach tańca wirowego o nazwie oberek. Cieszy się on największą popularnością wśród młodych ludzi ze względu na możliwość improwizacji w muzyce i w tańcu, zatracenie w wirze, transowość, improwizowane przyśpiewki.

Węgierski dom tańca na Festiwalu Pannonica zostanie sfinansowany przez Węgierski Instytut Kultury im. Balassiego.

węgierski instytut kultury

Brak komentarzy do "Prawdziwy Węgierski Dom Tańca na Festiwalu Pannonica"


    Zostaw komentarz